Ahad, 19 Jun 2011

Tanda-Tanda Baligh

Aqiidatun Najiin ( Siri 15 )

  Faedah ﴿ 

Ini suatu faedah . Bermula baligh kanak-kanak itu dengan perkara :

Pertama : Dengan keluar mani dengan bermimpi atau lainnya kemudian daripada tamam umurnya sembilan tahun . 

Dan keduanya : Dengan tamam umurnya lima belas tahun, maka dua alamat ini pada kanak-kanak lelaki dan perempuan, ya’ni bersekutu pada lelaki dan perempuan dan dilebihkan pada perempuan dengan haidh kemudian daripada sempurna sembilan tahun taqriib, tiada mengapa kurang lima belas hari, jangan lebih daripadanya .

Syahdan ﴿ Wajib atas wali kanak-kanak mengajar akan anaknya akan barang yang wajib bagi dzat Allah Ta‘ala dan barang yang mustahil atasNya dan barang yang harus bagiNya . Demikian lagi wajib atas suami mengajar akan isterinya dan penghulu mengajar akan sahayanya akan demikian itu .

Syahdan ﴿ Telah berkata ‘Ulama΄ : Haram belajar ‘ilmu Ushuluddin daripada orang yang tiada mahir ‘ilmunya dan tiada mengambil daripada gurunya . Maka adalah pada zaman sekarang ini beberapa daripada manusia yang mendakwa dirinya ‘aalim yang mengajar ia akan manusia yang ‘awaam dengan pengajaran yang menyesatkan hamba Allah .

Dan setengah daripada mereka itu yang berpegang dengan ayat Quran yang mutasyaabihat atau sunat yang mutasyaabihaat, padahal tiada dilintangkan dengan qawaathi’ ‘aqliyyah dan naqliyyah yang muhkamaat tetapi mengambil mereka itu dengan zawaahir ayat yang mutasyaabihat, maka jadi jatuh mereka itu pada laut kufur, maka sesat mereka itu dan menyesatkan mereka itu akan manusia yang ‘awaam  ﺬﻠﻚ ﻤﻥ ﺑﭑﷲ ﺃﻋﻭﺬ . Maka adalah mereka itu seperti Dajjal atau terlebih jahat lagi daripada Dajjal .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan