Fashal Pada Menyatakan Sabar
( Syahdan ) Hakikat sabar itu iaitu menahan diri daripada
memarah atas sesuatu yang tiada disukainya dan menahan lidah daripada
mengadukan kepada yang lain daripada Allah Ta‘ala . Dan sabar atas berbuat
thaat dan meninggalkan ma’shiat itu iaitu fardhu atas tiap-tiap mukallaf .
Dan demikian lagi, sabar atas bala dan segala kesakitan itu
fardhu atas tiap-tiap orang yang mukallaf . Adapun sabar atas berbuat yang
sunat dan meninggalkan yang makruh dan yang mubah ( harus ) dan meninggalkan dunia
yang lebih daripada hajat, maka iaitu sunat
Dan demikian lagi, sabar atas membalas akan seorang yang
menyakiti akan dikau atau menzhalimi akan dikau iaitu sunat dan pahala yang
demikian itu amat besar seperti firman Allah Ta‘ala, ertinya :
“ Hanya sesungguhnya
disempurnakan akan
orang yang sabar itu akan pahala mereka itu
dengan tiada dapat dikira-kira ” .
Dan Sabar Itu Tiga Martabat
Pertama : Sabar orang yang ‘awam, ya’ni kebanyakan manusia iaitu menahan atas
segala kesusahan dan kesakitan yang diperlakukan akan dia oleh Allah Ta‘ala
daripada segala hukumNya kerana ia menilik akan tsawab ( pahala ) sabar yang
disebutkan Allah Ta‘ala di dalam Al Quran . Dan demikian lagi, sabar atas
berbuat thaat dan menjauh akan ma’shiat kerana hendak pahalaNya dan takut akan
siksaNya.
Kedua : Sabar orang muriidin yang telah
ringan di dalam hati mereka itu segala kesusahan dan kesakitan kerana menilik
mereka itu dengan mata hati mereka itu akan sesuatu yang datang kepadanya itu
semuanya daripada Allah Ta‘ala, maka ketika itu tiada susah ia meninggalkan
akan sekalian yang demikian itu dan tiada menilik mereka itu akan pahalanya dan
tiada menilik akan takut siksa dan hanya sesungguhnya ia semata-mata mengikut
suruh daripada Allah Ta‘ala yang tersebut di dalam Al Quran dengan firmanNya,
ertinya :
“ Sabar oleh kamu
bahawasanya Allah Ta‘ala
serta orang yang sabar ” .
Shurah
Al Anfal : 46
Ketiga : Sabar
zaahidiin dan saalikiin, iaitu sabar atas segala hukum Allah Ta‘ala yang datang atas
mereka itu serta berlepas mereka itu daripada ikhtiar dan tadbir kerana mereka
itu telah melihat akan bahawasanya sekalian yang demikian itu daripada ketentuan
Allah Ta‘ala dan tadbirnya yang di dalam azal, ya’ni di dalam Lauh Mahfuz tiada
boleh berubah-ubah . Dan jika datang bala atas mereka itu atau sait, maka iaitu
telah tersurat pada Lauh Mahfuz, tiada boleh berubah-ubah padahal hati mereka
itu redha akan segala yang dihukumkan Allah Ta‘ala baginya . Dan jika ada
padanya zhahir badannya itu merasa susah dan sakit sekalipun tetapi hati mereka
itu redha akan Allah Ta‘ala dan akan segala hukumNya . Dan dinamakan sabar ini
akan ‘sabar ‘alallaah’, ya’ni sabar atas hukum Allah Ta‘ala dan qadhanya .
Rujukan : Kitab Hidaayatus Saalikiin .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan