Selasa, 15 November 2011

Siapakah Orang Yang Cerdik ??? ( Kitab Furu'ul Masaail )



DOSA DAN KEMATIAN

Soal :

Adakah benar setiap mushibah dan kecelakaan yang menimpa seseorang merupakan kaffarah atau kifarat ( penebus ) sebahagian dosanya ?

Jawab :

Setiap bala atau kesusahan yang menimpa seorang Muslim itu, sehingga jika tercucuk duri sekalipun, adalah sebagai penebus dosanya .

Soal :

Dalam sebuah hadits, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang bermaksud :

Orang yang cerdik lagi bijaksana ialah mereka yang sentiasa menghitung dirinya dan beramal untuk selepas kematiannya ’, apakah yang dimaksudkan dengan hadits ini ?

Jawab :

Hadits ini bermaksud bahawa Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam ingin memberitahu kepada kita siapakah sebenarnya orang yang cerdik atau yang benar-benar ber‘aqal . Mereka ialah orang yang sentiasa bermuhasabah dan menghitung dirinya atau dengan erti kata lain, yang sentiasa memikirkan keadaan dirinya selepas kematiannya, lalu dia beramal dengan sesuatu yang boleh memberi faedah kepadanya selepas kematiannya .

Soal :

Adakah terdapat mana-mana hadits yang menceritakan tentang wujudnya Malaikat yang ditugaskan untuk memindahkan mayat orang kafir daripada kubur orang Islam kepada kubur orang kafir dan sebaliknya memindahkan mayat orang Islam daripada kubur orang kafir kepada kubur orang Islam ?

Jawab :

Tidak terdapat hadits yang menceritakan perkara tersebut .

Soal :

Ada pendapat yang mengatakan Iblis mempunyai dzakar pada paha kanannya dan faraj pada paha kirinya . Setiap kali ia memasukkan dzakarnya ke dalam farajnya, akan keluar 10 biji telur . Apabila telur-telur itu menetas, setiap biji telur akan mengeluarkan pula tujuh puluh ekor syaithan, adakah benar pendapat tersebut ?

Jawab :

Perkara tersebut ada diceritakan oleh Imam Al Qurthubi .

Soal jawab Tentang Ahli Syurga - ( Kitab Furu'ul Masaail )

SOAL JAWAB TENTANG AHLI SYURGA

Soal :

Orang yang hidup pada zaman ketiadaan Nabi dan Rasul iaitu selepas Nabi Isa diangkat ke langit sehingga saat kebangkitan Nabi Muhammad shallallaahu ‘alaihi wa sallam, mereka dinamakan sebagai Ahlul Fitrah dan juga mereka yang tidak sampai seruan agama yang dibawa oleh Rasul kepadanya, adakah mereka akan dimasukkan ke Syurga atau tidak ?

Jawab :

Orang Ahlul Fitrah akan dimasukkan ke Syurga dengan syarat mereka tidak menyembah yang lain daripada Allah seperti patung-patung dan berhala ( mereka tetap kekal di atas agama tauhid yang dibawa oleh Rasul sebelumnya ) .

Begitu juga anak yang dilahirkan hasil perzinaan dan anak-anak orang kafir, mereka juga akan dimasukkan ke Syurga, bukan kerana mengikut bapanya tetapi kerana mengikut amal mereka sendiri kerana mereka tidak lagi dibangsakan kepada bapa mereka .

Soal :

Seorang perempuan semasa hidup di dunia pernah dikahwini ramai lelaki, tetapi ketika meninggal dunia dia tidak menjadi isteri sesiapa    ( janda ), atau ketika ia meninggal dunia dia adalah isteri kepada suaminya yang terakhir, atau seorang perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan belum lagi berkahwin, jika ditaqdirkan dia dapat masuk Syurga di akhirat nanti, kepada suami yang manakah ia akan dikembalikan ?

Jawab :

Jika seorang wanita pernah berkahwin dengan ramai lelaki semasa hidup di dunia, di akhirat nanti ia disuruh pilih yang mana satu antara bekas suami-suaminya yang paling baik perangainya atau yang mana satu yang paling disukainya .

Ada pendapat mengatakan ia akan dikembalikan kepada suaminya yang pertama jika sekiranya semasa ia meninggal dunia ia tidak menjadi isteri kepada mana-mana lelaki jika ia hanya mempunyai seorang suami sahaja dan semasa ia meninggal dunia, ia tidak menjadi isteri kepada lelaki itu, atau masih lagi menjadi isterinya, maka di akhirat nanti ia akan dikembalikan kepada suaminya itu .

Begitu juga sekiranya ia mempunyai ramai suami tetapi semasa ia meninggal dunia ia masih menjadi isteri kepada suaminya yang terakhir, ia akan dikembalikan kepada suaminya yang terakhir itu .

Berbeza bagi seorang lelaki yang pernah berkahwin dengan ramai wanita, walaupun bilangannya hingga seratus orang dan semua isterinya itu meninggal dunia ketika masih menjadi isterinya, maka di akhirat nanti semua isterinya itu akan dihimpunkan dan dikembalikan kepadanya .

Atau apabila seorang lelaki berkahwin dengan seorang perempuan, tiba-tiba perempuan itu meninggal dunia, selepas itu ia berkahwin pula dengan adik atau kakak perempuan itu atau ibu saudara perempuan itu dan isteri yang kedua ini pun meninggal dunia juga, maka di akhirat nanti, semua mereka akan dipertemukan semula sebagai suami isteri .

Dalam Syurga soal cemburu dan iri hati sehingga membawa kepada permusuhan dan memutuskan silaturrahim tidak ada lagi . Demikian jawapan yang diberikan oleh Syeikh Muhammad Ramli .     

Soal :

Adakah wanita yang masuk Syurga akan mengandung dan melahirkan anak ?

Adakah lelaki yang masuk Syurga berjanggut atau tidak ?

Jawab :

Mengikut sesetengah pendapat, wanita Syurga tidak akan mengandung dan tidak akan melahirkan anak kerana semua penghuni Syurga tidak bernafsu untuk memperoleh anak .

Ada pendapat mengatakan, sekiranya seseorang wanita Syurga itu berkeinginan untuk mengandung dan melahirkan anak, ia akan segera dijadikan mengandung dan terus melahirkan anak pada ketika itu juga tanpa merasai sebarang kepayahan mahupun kesakitan .

Mengenai janggut lelaki, ada pendapat mengatakan hanya Nabi Ibrahim dan Nabi Harun ‘alaihis salaam sahaja yang akan masuk Syurga dalam keadaan kedua-duanya berjanggut . Begitulah disebut dalam kitab Fatawa Syeikh Ahmad Al Ramli Al Kabiir .

Soal Jawab Bab Yaumul Mahsyar

Hari Perhimpunan ( Yaumul Mahsyar )

Soal :

Adakah orang yang tidak siuman dan orang yang tidak sedarkan diri sepanjang hayatnya akan dikumpulkan di Mahsyar nanti sama seperti keadaan mereka semasa di dunia ?

Jawab :

Mereka akan dibangkitkan dan dikumpulkan di Mahsyar nanti sama seperti keadaan mereka semasa hidup di dunia iaitu dalam keadaan tidak siuman dan tidak sedarkan diri sehingga ada riwayat mengatakan orang yang luka semasa meninggal dunia akan dibangkitkan dalam keadaan badannya luka .

Begitu juga orang yang dipotong tangannya, ia akan dibangkitkan bersama tangannya yang dipotong sehingga terlaksanalah baginya hukum qishash .

Soal :

Sekiranya seorang perempuan yang mengandung meninggal dunia, adakah ia akan dihidupkan di akhirat nanti dalam keadaan mengandung juga ?

Atau adakah di akhirat nanti kandungan itu akan digugurkan dan dimasukkan ke Syurga ?

Atau adakah diambil kira sekiranya kandungan itu sudah bernyawa, dimasukkan ke Syurga dan jika belum bernyawa tidak dimasukkan   ke Syurga atau bagaimana ?

Jawab :

Para ‘Ulama mufassirin berselisih pendapat tentang perkara ini . Adapun pendapat yang lebih jelas dan nyata yang berpandukan kepada nas Al Quran dan sunnah mengatakan bahawa perempuan yang mati dalam keadaan mengandung akan dihidupkan di akhirat nanti dalam keadaan mengandung juga .

Berkata Syeikh Buqa‘iy : Adapun firman Allah Ta‘ala :

َََْ   ٍ َْ   َﺍﺖِ    ُُّ  ُ ََﺿَ
Maksudnya : Dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya ” .
( Shurah Al Hajj : Ayat 2 )

Ayat ini menceritakan tentang bagaimana hebat dan dahsyatnya apabila berlaku Qiyaamah sehingga perempuan yang mengandung walaupun belum cukup bulan akan gugur kandungannya, ayat ini tiada kaitan dengan persoalan perempuan mengandung yang meninggal dunia .

Syeikh Muhammad Ramli menyatakan bahawa yang jelas daripada perbahasan dalam masalah ini dan yang muktamadnya ialah perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan mengandung akan dibangkitkan di akhirat nanti dalam keadaan mengandung juga .

Jika anak yang dikandung itu telah ditiupkan roh, ia akan dimasukkan ke Syurga tetapi jika belum lagi ditiupkan roh maka samalah ia seperti makhluq jamadat ( makhluq yang tidak bernyawa ) yang lain yang tiada memberi kesan apa pun .

Soal :

Bagaimana keadaan manusia yang dibangkitkan semula
di Padang Mahsyar ?

Jawab :

Semua manusia akan dibangkitkan dan dihimpunkan di Padang Mahsyar nanti dalam keadaan bertelanjang . Walaupun begitu, tidak ada seorang pun yang berkesempatan atau berpeluang untuk melihat aurat orang lain kerana keadaan huru-hara dan suasana amat kelam kabut sekali sehingga dia sendiri tidak sedar yang ia juga berkeadaan telanjang, inikan pula orang lain .

Soal :

Bilakah manusia akan dihisab segala amalan mereka di akhirat nanti ?

Dimanakah pula letaknya telaga Haudh ?

Jawab :

Adapun hisab dan kira bicara serta mengira dan menimbang segala amal manusia ( untuk menentukan sama ada tempatnya di Syurga atau di Neraka ) dilakukan selepas seseorang itu melintasi titian Shirath . Sementara telaga Haudh sebelum titian Shirath, inilah pendapat atau qaul yang shahih .

Soal :

Bagaimanakah Allah Subhaanahu wa Ta‘ala menimbang amalan kita sedangkan dosa dan pahala itu tidak dapat dilihat dan tidak berjisim ?

Jawab :

Ketika Allah Subhaanahu wa Ta‘ala hendak menimbang semua amal perbuatan manusia, terlebih dahulu Allah Subhaanahu wa Ta‘ala menjadikan segala amalan itu berjisim ( supaya senang diketahui berat ringannya ), dan semua amal perbuatan anak Adam akan ditimbang di akhirat nanti dengan alat timbangan
yang mempunyai dua tadahan .

Satu tadahan mampu memuatkan tujuh petala langit dan tujuh lapis bumi, dan akan terbukti berat ringan timbangannya walaupun diisi dengan hanya sebiji sawi dalam tadahan yang sebesar itu . Ini membuktikan Allah itu Maha ‘Adil lagi Maha Berkuasa
atas apa yang Ia hendak lakukan .

Soal :

Seorang kafir dzimmi memberi hutang kepada seorang Muslim . Belum sempat hutang itu dijelaskan, kedua-duanya meninggal dunia sedangkan kafir dzimmi itu tidak mempunyai waris, adakah diambil sedikit daripada kebaikan orang Islam yang berhutang itu lalu diberikan kepada kafir dzimmi ( sebagai menjelaskan hutangnya ) ?

Atau diambil sedikit daripada kejahatan kafir dzimmi itu dan diberikan kepada Muslim yang berhutang ?

Atau adakah kafir dzimmi itu akan diringankan siksaannya kerana memberi hutang tersebut ?

Jawab :

Seharusnya Muslim yang berhutang itu menjelaskan hutangnya sebelum kematian orang yang memberi hutang ( walaupun mereka bukan Islam ) tetapi sekiranya hutang tidak dijelaskan atau tidak sempat untuk dijelaskan sehingga kedua-duanya meninggal dunia, tertanggunglah atas dzimmahnya .

Pendapat tentang hutang :

·  Ada pendapat mengatakan akan diambil sebahagian daripada kebaikan orang yang berhutang ( mengikut jumlah hutangnya ) dan diberikan kepada orang yang memberi hutang .
·       Ada pendapat lain pula mengatakan diambil sedikit kejahatan orang yang memberi hutang dan diberikan kepada orang yang berhutang .
·   Ada pula pendapat lain mengatakan orang yang memberi hutang akan diringankan sedikit siksanya pada hari akhirat nanti ( berdasarkan jumlah hutang yang diberikan ) .