Bercakap Dengan Tuhan Pada Hari Akhirat
Kitab Bahrul Madzii jilid 17
Sungguhnya tiap-tiap orang yang dibawa ke hadapan Allah
Ta‘ala sebagai dibawa seorang yang di dalam dunia ke hadapan raja besar di
dunia, maka ditanya kepadanya bersemulut dengan Tuhan, tidak dengan ada tukang
cakapkan atau orang tengah, ditanya semuanya daripada apa yang dibuat di dalam
dunia, kecilnya dan besarnya, banyaknya dan sedikitnya dan seseni-seninya (
sehalus-halusnya ) .
Bermula dalil yang menunjukkan atas yang demikian itu
ialah sebagai hadits yang dikeluarkan oleh Abu ‘Isa At Tirmidzi dengan katanya
;
Diriwayatkan daripada seorang Shahabat Nabi shallallaahu
‘alaihi wa sallam, namanya ‘Adi bin Hatim radhiyallaahu ‘anhu, katanya ; Telah
bersabda Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
‘ Tiada daripada sekalian
kamu daripada orang laki-laki dan perempuan melainkan lagi akan berkata-kata
dengan Tuhannya pada hari Qiyaamah dan tiada antara seseorang itu dengan
Tuhannya, orang tengah yang memperkatakan dan tiada juru bahasa ’ .
Sebagaimana firman Allah Ta‘ala di dalam Al Quran :
Ertinya : “ Dan sekalian manusia semuanya datang kepada Tuhannya pada
hari Qiyaamah dengan tinggal diri sebatang kara, tiada bersama-samanya anaknya
atau bapanya atau hartanya yang jadi penolong dan pembantu bicaranya ” .
( Shurah Maryam : Ayat 95 )
Sabda Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam lagi :
‘ Maka memandang oleh
seorang yang dibawa ke hadapan Tuhannya itu ke sebelah kanan daripada dirinya,
maka tiada nampak akan sesuatu daripada harta atau anak atau bapa atau saudara
atau siapa-siapa melainkan sesuatu yang dibawa daripada dunia daripada amal
baik jika ada amal kebajikan yang dibawanya, kemudian memandang pula seseorang itu
ke sebelah kiri daripadanya, maka tiada apa suatu jua yang dinampaknya ada
melainkan sesuatu yang dibawanya daripada amal kejahatan dan ma’shiat jika ada
ia orang yang berbuat jahat dan ma’shiat di dalam dunia . Kemudian memandang
pula ia bertentangan dengan hadapannya, maka dinampaknya api Neraka berhadap
kepadanya ’ .
Maka sudahlah jadi sangat haibah dan takutnya berdiri di
hadapan Tuhan itu menantikan apa yang mahu diperbuat ke atasnya dan apa yang
mahu ditanya kepadanya . Maka pada waktu itulah dinampak dengan mata kepala
akan firman Allah Ta‘ala :
“ Maka
demi sungguhnya Kami tanya akan orang yang dibangkitkan Pesuruh Allah kepada
mereka itu, apakah yang disampaikan oleh Pesuruh Kami dan adakah dijunjungnya
dan diamalkannya, dan demi sungguhnya Kami tanya akan sekalian Pesuruh Kami
akan apa-apa yang disampaikannya kepada ummatnya . Maka demi sungguhnya Kami
khabarkan apa yang diperbuat mereka itu dengan pengetahuan, dan tiada ada Kami
itu, yang tiada mengetahui apa suatu perbuatan manusia itu ” . ( Shurah
Al A’raaf : Ayat 6-7 )
Kata Ibnu ‘Abbas ; Maka dihantarkan pada hari Qiyaamah
itu akan kitab seseorang itu di hadapan seseorang itu dan ia sedang di hadapan
Tuhannya, maka berkatalah kitab itu akan apa yang diperbuatnya di dalam dunia .
Firman Tuhan lagi di dalam Al Quran :
Ertinya : “ Pada hari Qiyaamah itu dihimpun Allah akan
Pesuruh-PesurhNya, maka berfirman Ia kepada mereka itu ; Apa sekalian kamu mahu
beri jawab akan pertanyaan Aku pada hari ini ? Bukankah sungguhnya telah Aku
utuskan sekalian kamu menyampaikan apa kehendak Aku kepada makhluq, maka apakah
telah sekalian kamu perbuat ? .
Bila didengar sekalian Pesuruh
Allah akan firmanNya itu, lalu mereka itu
menjawabnya dengan katanya : Tiada tahu kami
ya Tuhanku, sungguhnya Engkau Tuhan Yang Mengetahui segala yang ghaib ”
.
(
Shurah Al Ma‘idah : Ayat 109 )
Sebab pun sekalian Pesuruh Allah berkata demikian itu
ialah kerana sangat haibahnya di hati mereka itu akan Tuhannya, lalu berkata
mereka itu demikian pada hanya mereka itu tahukan semua apa yang diperbuatnya
di dunia, tetapi dengan sebab sudah jadi keliru ‘aqal mereka itu oleh sebab
takut, sudahlah tiada tahu mereka itu menjawab apa pertanyaan Tuhan itu . Demikianlah
perihal manusia pada hari Qiyaamah itu .
Kata ‘Adi bin Hatim radhiyallaahu ‘anhu lagi ; Telah
bersabda Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
‘ Barang siapa kuasa
daripada sekalian kamu bahawa memelihara mukanya daripada panas Neraka Jahannam
jikalau dengan sebelah tamar sekalipun, maka perbuatlah akan dia’, ya’ni
bershadaqahlah sekalian kamu jikalau sedikit sekalipun kerana terkadang
berjumpa dengan orang yang sangat berhajat kepada sedikit itu ’ .
Kata Abu ‘Isa At Tirmidzi ; Bermula ini hadits hasan
lagi shahih .