Selasa, 20 November 2012

Doa Iftitah - Hukum Membacanya Di Dalam Shalat



Disunatkan membaca doa iftitah itu pada shalat fardhu dan shalat sunat, melainkan pada shalat jenazah, maka tiada disunatkan doa iftitah itu di dalamnya, dan jikalau pada shalat atas ghaib atau shalat jenazah di atas kubur sekalipun, tetapi tempat sunat membaca doa iftitah itu jika ghaalib atas zhannya bahawasanya ia serta membaca doa iftitah mendapat akan Al Faatihah dahulu daripada ruku’ imamnya .

Adapun jika pada zhannya apabila dibacanya doa iftitah, nescaya luputlah akan dia sekalian Al Faatihah atau setengahnya atau didapatnya akan imamnya di dalam yang lain daripada qiyam seperti di dalam ruku’ atau i’tidal atau sujud atau duduk padahal imamnya belum memberi salam atau picik ( sempit ) waktu dengan sekira-kira jika dibacanya doa iftitah nescaya keluarlah setengah shalatnya daripada waktu, maka tiadalah sunat baginya membaca doa iftitah itu

Dan luput sunat membaca doa iftitah itu dengan membaca :                               ﺍﻟﺮَِّْ  ِ ﺍﻟﺸََّْﺎﻦ   ﺑﭑﷲِ  َِ ُ أﻋُْ  kerana luput tempatnya, maka tiada disunatkan kembali kepadanya .

Dan demikian lagi, luput membaca doa iftitah dengan duduk ma΄mum yang masbuq serta imamnya kerana luput tempatnya, tetapi jika dapat oleh yang ma΄mum yang masbuq akan imamnya di dalam tasyahud akhir, maka lalu memberi salam imamnya tatkala ia masih  lagi berdiri atau didapatnya imam di dalam tasyahud awal, maka berdiri imamnya tatkala ia masih lagi berdiri atau keluar imamnya daripada shalat sebab hadats umpamanya dahulu daripada muwaafaqat ia akan dia, nescaya sunat baginya membaca doa iftitah pada tiga shurah ( tiga keadaan / bentuk ) itu kerana tiada luput tempatnya .

Dan tiada luput membaca doa iftitah dengan mengucap ta΄min serta imamnya 

Rujukan : Kitab Sabiilal Muhtadiin jilid 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan