Fashal
pada menyatakan kelebihan lapar dan kecelaan kenyang
Dan kelebihan lapar itu iaitu
sabda Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam
:
Ertinya
: ‘ Perangi olehmu akan nafsu kamu itu
dengan lapar dan dahaga kerana bahawasanya pahala yang di dalam yang demikian
itu seperti pahala perang di dalam perang sabil dengan kafir dan bahawasanya
tiada daripada amal yang terlebih kasih kepada Allah Ta‘ala daripada lapar dan
dahaga ’ .
Dan lagi, sabda Nabi
shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
Ertinya
: ‘ Tiada masuk seseorang yang memenuhi
akan perutnya itu ke dalam alam Malakut iaitu alam yang ghaib ’ .
Dan dinamakan akan ghaib itu
alam Mitsal dan alam Arwah iaitu yang dapat dilihat akan dia dengan mata hati
dan tiada dapat dilihat akan dia dengan mata kepala . Bersalahan alam Ajsam,
maka iaitu dapat dilihat akan dia dengan mata kepala .
Dan lagi, sabda Nabi
shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
Ertinya
: ‘ Makan oleh kamu akan makanan dan
minum oleh kamu akan minuman di dalam setengah perut kamu, maka bahawasanya
yang demikian itu satu suku pada martabat Nubuwwah’, ya’ni barang siapa makan
dan minum setengah perutnya nescaya dapat ia satu suku daripada martabat Anbiya΄ ’ .
Dan lagi, sabda Nabi
shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
Ertinya
: ‘ Dan yang terlebih afdhal martabat kamu
pada Allah Ta‘ala itu iaitu orang yang memanjangkan akan lapar dan membanyakkan
tafakkur akan nikmat Allah Ta‘ala . Dan yang terlebih benci daripada kamu
kepada Allah Ta‘ala itu iaitu tiap-tiap orang yang membanyakkan tidur dan
membanyakkan makan dan membanyakkan minum ’ .
Dan lagi, sabda Nabi
shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
Ertinya
: ‘ Bahawasanya Allah Ta‘ala
mengkhabarkan akan Malaikat dengan kemegahan orang yang mengurangkan makan dan
minum di dalam dunia itu dengan firmanNya bagi Malaikat itu : “ Lihat oleh kamu
kepada hambaKu padahal aku beri bala΄ ( ujian ) akan dia dengan makanan
dan minumannya di dalam dunia, maka meninggalkan ia akan keduanya kerana Aku .
Naik saksilah kamu atasKu hai MalaikatKu, tiada meningggalkan ia satu makanan
melainkan Aku gantikan akan dia dengan sebab ia meninggalkan akan makanannya
itu, akan beberapa darjat di dalam Syurga ” .
Dan lagi, kata Sulaiman
rahimahullaahu ta‘ala :
Ertinya : Bahawasanya aku
meninggalkan akan satu suapan daripada makananku pada petang-petang itu
terlebih aku kasih kepada aku daripada aku berbuat ‘ibadat semalam-malam hingga
waktu Shubuh .
( Bermula ) Kecelaan kenyang
itu iaitu sabda Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
Ertinya
: ‘ Tiada sesuatu kejahatan manusia yang
terlebih daripada segala kejahatan yang memenuhi akan perutnya dengan makanan .
Dan memadalah anak Adam itu memakan ia akan sedikit makanan yang mendirikan
akan pinggangnya pada berbuat ‘ibadat akan Allah Ta‘ala . Dan jika tak dapat
tiada ia mengerjakan akan makan itu, maka hendaklah ia membahagikan akan
perutnya itu iaitu tiga bahagi . Sebahagi bagi tempat makanannya dan sebahagi bagi
tempat minumannya dan sebahagi bagi tempat nafasnya ’ .
Dan lagi, sabda Nabi
shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
Ertinya
: ‘ Jangan kamu mematikan akan hati kamu
itu dengan banyak makan, maka bahawasanya hati itu seperti tanaman, apabila
dibanyakkan atasnya air nescaya mati ia ’ .
Dan tersebut di dalam kitab Taurat, ertinya : Bahawasanya Allah
Ta‘ala benci akan orang yang ‘alim yang gemuk tubuhnya .
Dan lagi, kata Saiyyidina ‘Abdullah
Ibnu Mas‘ud radhiyallaahu ‘anhu, ertinya : Bahawasanya Allah
Ta‘ala benci akan orang yang qari yang gemuk tubuhnya .
Dan lagi, tersebut di dalam
hadits :
Ertinya
: ‘ Bahawasanya memakan di atas perut
yang kenyang itu iaitu mempusakai akan penyakit sopak ’ .
Wallaahu a’lam .
Rujukan : Kitab Sairus
Saalikiin jilid 3 .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan