Bab Barang Yang Dikatakan Oleh Seseorang
Apabila Masuk Ia Akan
Jamban
49. Ketahuilah kiranya wahai saudaraku ! Bermula jamban
itu ialah tempat buang kencing dan berak, sama ada di dalam negeri atau di
padang-padang dan di gompong-gompong dan sama ada berpagar atau tiada berpagar
dan sama ada ia setempat atau beberapa tempat, maka semuanya itu telah dinamai
orang akan jamban kerana berbuang air kencing dan berak padanya .
50. Masalah : Masuk jamban dan
haditsnya .
Sanya telah dikeluarkan oleh Tirmidzi akan beberapa
hadits riwayat masuk jamban ini dan aku ambil satu sahaja . Demikian bunyinya :
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik radhiyallaahu ‘anhu,
daripada Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam :
‘ Apabila
masuk ia akan jamban, membaca ia akan doa ini ’ :
Ertinya : ‘ Ya Tuhanku ! Bahawasanya aku berlindung dengan Dikau daripada
syaithan-syaithan jantan dan syaithan betina ’ .
Kata Abu ‘Isa At Tirmidzi :
Bermula hadits ini hasan shahih .
51. Masalah : Khubuts dan
Khabaaits dan maknanya .
Sanya telah bersalah-salahan ‘Ulama΄ makna Khubuts dan Khabaaits itu . Kata qiil ialah kejahatan . Dan
kata qiil bermakna kufur . Dan kata qiil makna Al Khubuts itu syaithan dan
makna Khabaaits itu ma’shiat .
Kata Ibnul ‘Arabi : Bermula Al Khubuts itu pada kalam ‘Arab
maknanya yang dibenci, maka jadilah makna doa itu : Ya
Tuhanku ! Berlindung aku dengan Dikau daripada yang keji . Sekiranya
perkataan ialah maki dan umpat nista . Dan jika yang dikeji itu daripada i’tiqad,
maka ialah kufurkan dengan hal dan I’tiqad tiada baik dengan seseorang . Dan
jika yang dikeji itu daripada makanan, maka ialah haram . Dan jika ia daripada
minuman, maka ialah yang mudharat . Maka semua itulah yang dilindungkan daripada
Allah . Wallaahu a’lam .
52. Masalah : Masuk jamban dan
masa membaca doanya .
Lihatlah doa masuk jamban di dalam masalah 50 itu . Maka
menggunakan doa ini apabila jamban itu berumah, maka sebelum melangkah bendul
pintunya, maka bacalah doanya waktu itu . Dan jika tiada tempat seperti di
padang-padang dan di gompong -gompong, maka waktu hendak membuka kain dan
menyingkapkan nya, bacalah akan dia . Demikianlah masa membaca doa itu .
53. Masalah : Masuk jamban,
mengapa membaca doanya ?
Ya saudaraku ! Inilah satu pengajaran Nabi shallallaahu ‘alaihi
wa sallam kepada ummatnya yang tiada ma’sum, maka Nabi kita dan lainnya itu ma’sum
daripada dosa, tetapi membaca ia akan doa waktu masuk jamban itu, ia hendak
mengajar ummatnya dengan perbuatan dan memberi ketahuikan bahawasanya seorang
yang masuk jamban dengan tiada membaca doanya amatlah sukacita syaithan oleh
dapat ia sertanya di dalam jamban . Maka seorang yang di dalam jamban hendak
menghalaunya dengan menyebut nama Allah bukannya temapt menyebutnya kerana
tempat kotor dan najis . Dengan kerana itu bagi menghalaukan dia dan tiada memberi
akan dia bersama masuk jamban disebutkan nama Allah dengan kata ; ‘ A ‘uudzubillaah,
ertinya ; ‘ Aku berlindung dengan Allah
’ . Dan berlindung dahulu daripada menyebut Allah itu supaya tersimpul
peliharaan antara yang mengucapnya dengan antara syaithan dan keluar ia .
Rujukan : Kitab Bahrul Madzi jilid 1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan