Khamis, 7 Julai 2011

Mengikut Hawa Nafsu Isteri Dan Anak ( Muhimmah ) siri 18

KEBINASAAN BERKAHWIN

Dan setengah daripada kebinasaan berkahwin itu terlebih membaikkan perangai dan muwaafaqat akan ahlinya itu di dalam kesukaan hawa nafsunya hingga membinasakan akan perangai ahlinya dan dirinya tetapinya hendaklah ada sekalian itu dengan pertengahan, maka jikalau ada ahlinya itu mengerjakan akan suatu yang mungkar yang menyalahi akan Syari‘at, sama ada yang haram atau makruh atau kurang adab, maka hendaklah ditegahnya akan dia dan memarahi akan dia . Maka sayugianya jangan sekali-sekali menolongi akan ahlinya pada perbuatan yang menyalahi akan Syari‘at agama yang suci seperti firman Allah Ta‘ala :

      …  ۚ ﭐﻟﻌﺪﻭٰﻥ   ﭐﻹﺜﻡ   ﻋﻟﻰ  ﺘﻌﺎﻭﻧﻭﺍ  ﻭﻻ   ۖ  ﭐﻟﺘّﻘﻭﻯ    ﭐﻟﺑﺭّ   ﻋﻟﻰ   ﻭﺘﻌﺎﻭﻧﻭﺍ

Ertinya : “ Dan bertolong-tolong oleh kamu atas berbuat kebajikan dan atas takut akan Allah Ta‘ala dan jangan kamu bertolong-tolong atas berbuat dosa dan berseteru-seteru ” .
( Shurah Al Maidah : Ayat 2 )






Maka sangatlah besar kesalahan dan kejahatan pada Allah Subhaanahu wa Ta‘ala daripada pekerjaan lelaki yang mengikut kata isterinya di dalam yang menyalahi akan Syari‘at seperti kata Hasan  Al Basri Rahimahullaahu Ta‘ala :

ﺍﻟﻧّﺎﺭ  ﻓﻲ  ﭐﷲ  ﻜﺑّ  ﺇﻻّ   ﺘﻬﻭﻱ   ﻓﻴﻤﺎ  ﺍﻤﺭﺃﺘﻪ   ﻴﻄﻴﻊ   ﺭﺠﻞ   ﺃﺼﺑﺢ   ﻤﺎ  ﻭﭐﷲ

Ertinya : Demi Allah tiada pagi-pagi seorang lelaki yang mengikut ia akan isterinya di dalam suatu yang disukai oleh hawa nafsunya yang menyalahi melainkan menarik akan dia oleh Allah ke dalam api Neraka .

Seperti sabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam :

ﺍﻤﺭﺃﺓ   ﺘﻤﻟﻛﻬﻡ    ﻗﻭﻡ    ﻴﻔﻟﺢ  

Ertinya : ‘ Tiada dapat kemenangan oleh kaum yang memiliki mereka itu oleh perempuan ’ .

Dan lagi sabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam : Kata Imam Al Ghazali hanya sungguhnya :

ﻟﺯﻮﺠﺔ    ﻋﺑﺪﺍ   ﺗﻌﺱ

Ertinya : ‘ Binasa dan jahat lelaki yang jadi hamba bagi isterinya ’ .

Bersabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam : Akan yang demikian itu kerana bahawa sungguhnya apabila mengikut oleh seorang lelaki akan isterinya di dalam suatu yang disukai oleh hawa nafsunya, maka iaitu jadi hamba bagi isterinya . Maka sungguhnya binasalah ia kerana bahawa sungguhnya Allah menjadikan isterinya itu seperti miliknya dalam perintahnya, maka apabila miliknya oleh seorang lelaki akan dirinya, maka bagi kamu mengikut isterinya, maka sungguhnya jadi terbalik pekerjaan itu jadi penghulu akan hamba dan jadi hamba akan penghulu, maka yang demikian itu jadi binasa .

Dari kerana inilah, kata Saiyyidina ‘Umar Radhiyallaahu ‘anhu :

ﺍﻟﺑﺭﻜﺔ   ﺨﻼﻓﻬﻦّ   ﻓﻲ   ﻓﺈﻦّ   ﺍﻟﻧّﺴﺎﺀ  ﺨﺎﻟﻔﻭﺍ

Ertinya : Bersalahan oleh kamu akan perempuan di dalam suatu yang disukai oleh hawa nafsunya yang menyalahi akan Syari‘at kerana bahawa sungguhnya di dalam menyalahi akan mereka itu dapat berkat .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan