Rabu, 2 November 2011

Qurban siri 4


Niat Qurban

Dan disyaratkan ﴿ Niat pada qurban kerana bahawasanya qurban itu suatu ‘ibadat dan tiap-tiap ‘ibadat tiada sah ia melainkan dengan niat, melainkan pada qurban yang dita’yiinkan dengan nadzar, maka tiada disyaratkan baginya niat .

Dan disyaratkan ﴿ Bahawa hendaklah ada niat itu tatkala menyembelih dia . Dan harus mendahulukan niat atas menyembelih iaitu pada ketika ikrar ta’yiin dan jika tiada dihadhirkannya akan niat pada ketika menyembelih dia sekalipun seperti harus mendahulukan niat zakat atas membahagi dia .

Dan tiada memadai ta’yiin itu daripada niat . Dan harus berwakil akan seseorang menyembelih qurban dan memadailah niat yang berwakil, maka tiada hajat wakil kepada berniat .

Kata ﴿ Syeikhul Islam ; Hingga jikalau tiada tahu wakil akan keadaan yang disembelihnya itu qurban sekalipun tiada mengapa . Dan lagi, harus menyerahkan niat qurban kepada wakil itu jika ada wakil itu Islam lagi mumaiyyiz . Bersalahan jika ada ia kafir atau gila atau mabuk, maka tiada harus  kerana sekelian mereka itu tiada ahli bagi niat .

Kata ﴿ Syeikh Muhammad bin Sulaiman ; harus berwakil pada membeli na‘am akan qurban pada negeri yang lain dan pada menyembelih dia dan pada membahagikan dagingnya bagi sekelian miskin negeri itu maka iaitu zhahir, sama ada negeri itu Mekah atau lainnya, tetapi jangan dipindahkan dagingnya daripada negeri tempat berqurban kepada negeri yang lain, maka iaitu haram lagi akan datang kenyataannya . Dan sayugia hendaklah berwakil menyerahkan niat qurban kepada wakil pada masalah ini . والله ٲعلم     
     
Dan tiada ﴿ Harus lagi tiada memadai mengurban daripada orang yang hidup dengan tiada izinnya . Dan telah terdahulu perkataan bahawasanya harus bagi bapa atau nenek mengurbankan anak atau cucu daripada harta dirinya .

Dan demikian lagi ﴿ Tiada harus lagi tiada memadai mengurban orang yang mati dengan tiada washiat daripadanya, maka bersalahan dengan shadaqah . Bersalahan jikalau dengan washiatnya, maka iaitu harus .

Dan masuk ﴿ Waktu menyembelih qurban itu kemudian daripada terbit matahari pada hari raya dan kemudian daripada lalu masa kadar dua raka‘at sembahyang dan dua khuthbah yang ringan sekeliannya . Dan terafdhal menta΄khirkan dia hingga naik matahari segalah dan kemudian daripada lalu kadar yang tersebut itu { kemudian daripada sembahyang hari raya qurban } . Dan kekal waktunya hingga akhir sekelian hari Tasyrik iaitu tiga hari kemudian daripada hari raya haji kerana sabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam  :

                                ٌ ذَبْخ   التَّشْرِيق ِ   ٲيَّام ِ   كُلِّ   فِى                   
Ya’ni : Pada  tiap - tiap  hari  daripada  segala  hari  Tasyrik  waktu menyembelih  qurban .

Maka adalah jumlah hari waktu menyembelih qurban itu empat hari iaitu hari raya haji dan tiga hari Tasyrik, kemudian maka barang siapa menyembelih qurban dahulu daripada hari raya atau pada hari raya tetapi dahulu daripada lalu masa kadar yang tersebut itu atau kemudian daripada sekelian hari Tasyrik, maka tiadalah sah qurbannya kerana sabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam :                     

نَرْجِعَ    ثُمَّ   نُصَلِّى   ٲنْ   هَذَا  يَوْمِنَا  فِى   بِهِ  نَبْدَٲ ُ   مَا   ٲوَّلُ  ﴿

ﻓَﺈنَّمَا   قَبْلُ   ذَبَحَ   مَنْ   وَ   سُنَّتَنَا  ٲصَابَ   فَقَدْ   ذلِكَ   فعَلَ   فَمَنْ  فَنَنْحَرَ

     ﺷَﻲْءٍ    فِى    النُّسْكِ   مِنْ   لَيْسَ   وَ   ﻷ هْلِهِ   قَدَّمَهُ   لَحْمٌ    هُوَ     

Ya’ni : Pertama - tama  yang  kami  mulai  pada  hari  kami  ini  iaitu  bahawa kami  sembahyangkan  akan  hari  raya,  kemudian  maka  kembali  kami daripada  sembahyang,  maka  kami  sembelih  akan  qurban,  maka  barang siapa  mengerjakan  akan  yang  demikian  itu,  maka  sanya  diperolehlah  akan  sunat  kami  dan  barang  siapa  menyembelih  qurban  dahulu  daripada hari  raya,  maka  hanyasanya  iaitu  daging  yang  didahulukannya  akan  dia bagi  makanan  isi  rumahnya  jua  dan  tiada  ia  daripada  nusuk  pada  suatu jua  pun  ya’ni  tiada  kebilangan  ia  akan  qurban .
Telah meriwayatkan akan dia Bukhari dan Muslim .

Furu’ ﴿ Jika dita’yinkan oleh seseorang pada nadzar akan seekor binatang yang mu‘in, maka tiba-tiba binasa ia dahulu daripada waktunya dengan tiada taqshirnya, tiada suatu atasnya . Inilah nadzar yang mu‘in 

Dan jika ia nadzar pada dzimmahnya kemudian ia tentukan seekor kambing kemudian binasa ia dengan tiada taqshir, maka tinggallah nadzar itu pada dzimmahnya seperti belum lagi ia ta’yinkan kambingnya 

Dan jika binasa itu dengan taqshir pada nadzar yang mu‘in itu, nescaya lazimlah atasnya yang terlebih banyak diberikan umpamanya, atau diberi harganya pada hari binasanya, dibeli seekor yang baik apa kadar harganya seekor atau dua apa yang bolehnya . 

Qurban siri 3 - Syarat Sah Haiwan Qurban


Syarat Qurban

Syahdan ﴿ Bahawa syarat qurban jika ada ia daripada unta, hendaklah ada umurnya genap lima tahun, dan jika ada ia daripada lembu atau kerbau atau kambing, maka hendaklah ada umurnya genap dua tahun, dan jika ada ia daripada biri-biri, maka hendaklah ada umurnya genap setahun, tetapi jika sudah mengugurkan ia akan giginya dahulu daripada genap setahun, maka iaitu memadai .

Dan lagi disyaratkan ﴿ Bahawa hendaklah qurban itu selamat daripada ‘aib yang mengurangkan daging, atau lemak atau hatinya, maka tiada memadai jika ada qurban itu berkudal { ditimpa penyakit kulit yang boleh mencacatkan nilai harga } dan jika sedikit kudalnya lagi diharap akan hilangnya sekalipun, atas qaul yang ashah kerana bahawasanya ia membinasakan akan daging dan mengurangkan qiimah .

Furu’ ﴿ Masuk di dalam kata ‘aib itu jikalau datang ‘aib pada waktu merebahkan dia sekalipun seperti patah kakinya atau putus ekornya .

Syahdan ﴿ Tersebut di dalam Majmu’ nuqil daripada segala Shahabat Syafi‘e r.h bahawasanya tiada memadai yang bunting akan qurban .

Kata ﴿ Syeikh Adzrai‘e ; dan menjazamkan dengan dia Syeikh Abu Hamid dan segala mereka yang mengikut dia . Intaha       

Dan iaitulah yang disahkan oleh Syeikh Syarbini di dalam Mughni . Dan yang  dii’timadkan Syeikh Ibnu Hajar dan Syeikh Ramli di dalam Tuhfah dan Nihaayah ; tiada memadai ia kerana bahawasanya buntingnya itu dibilangkan ‘aib yang menegahkan akan qurban . Dan sanya telah dinyatakan oleh ‘Ulama΄ bahawasanya bunting itu dibilangkan ‘aib pada mabi’ { barang yang diniagakan } dan shadaqah .

Adapun ﴿ Yang disebutkan Ibnu Rif ‘ah di dalam Kifaayah ; bahawasanya yang bunting itu memadai akan qurban kurang dagingnya itu dijabar dengan datang anaknya yang dalam perut, maka iaitu ditolakkan akan dia oleh segala ‘Ulama΄ dengan bahawasanya yang demikian itu menyalahi akan yang manqul daripada segala Shahabat Syafi‘e dan lagi katanya ; kurang dagingnya itu dijabar dengan daging anaknya itu ditolakkan akan dia oleh mereka itu dengan bahawasanya terkadang tiada hasil jabar dengan yang di dalam perut kerana keadaannya ‘alaqah jua, maka iaitu darah, bukan daging dan lagi pula bertambah daging itu tiada menjabar ia akan ‘aib kerana tiada memadai akan qurban yang panjang lagi gemuk atau yang kudal lagi gemuk dari kerana gemuknya itu tiada menjabar ia akan ‘aib panjangnya atau kudalnya .

Soal ﴿ Jika ditanya orang bahawasanya yang bunting pada zakat dibilangkan oleh mereka itu sempurna tiada ber‘aib, maka memadai ia akan zakat dan yang bunting pada qurban dibilangkan ia ‘aib, maka tiada memadai akan qurban, maka apa perbezaan antara keduanya ? 

Jawab ﴿ Dibezakan ia dengan bahawasanya yang maksud pada zakat itu nasl { anak keturunannya } jua, bukan baik dagingnya, dan yang dimaksud pada qurban itu  baik dagingnya bukan nasl . Inilah hukumnya yang bunting .

Adapun ﴿ Yang baharu beranak, maka iaitu memadai akan qurban pada kata Syeikh Ibnu Hajar dan Syeikh Ramli di dalam Tuhfah dan Nihaayah . Dan tiada memadai ia pada Khathib Syarbini di dalam Mughni .

Dan lagi disyaratkan ﴿ Bahawa jangan ada ia sangat tempang dengan    sekira-kira mendahulukan akan dia orang yang berjalan dan tertinggal ia daripada tempatnya tatkala pergi kepada rumput yang baik dan jika mendatang pincangnya itu di bawah kakinya sekalipun .

Dan jangan ada ia sangat kurus dengan sekira-kira hilang sum-sumnya . Dan jangan ada ia gila iaitu yang tiada tahu mencari tempat makanan maka jadi kuranglah makannya kerana bahawasanya yang demikian itu mewarisi kurus atau yang dungu hampir-hampir gila yang tiada berhadap kepada tempat rumputnya dan tiada mencari makan melainkan sedikit jua .

Dan jangan ada ia buta dua belah matanya atau sebelah matanya dan jangan dengan sebab putik { sejenis penyakit mata } yang menutup pada sekelian matanya atau pada yang kebanyakan daripadanya sekalipun . Demikianlah yang tersebut di dalam Tuhfah, ya’ni yang hilang penglihatannya dan jika ada biji matanya sekalipun, tetapi tiada mengapa yang dhaif penglihatannya sebab biilas { rabun } atau putik yang sedikit atau lainnya . Dan tiada mengapa yang ketiadaan penglihat { penglihatan } pada malam .   

Dan lagi disyaratkan ﴿ Pula bahawa jangan ada ia sakit yang mendatangkan kurus . Dan jangan ada hilang suatu daripada telinganya dan jika sedikit sekali pun { Penyusun Mughni Al Muhtaj jil 6 halaman 128 berkata : Imam Abu Hanifah berkata : Kalau yang terpotong itu kurang daripada satu pertiga maka ia diharuskan . Begitu juga pendapat penyusun Durrah Al Nashihin halaman 313 } . Maka tiada memadai yang terpotong sekelian telinganya atau suatu suku  daripadanya dan tiada memadai yang dijadikan dengan tiada bertelinga kerana hilang suatu suku daripada yang dimakan .

Tetapi ﴿ Jika belah telinganya atau bertindik, maka tiada hilang suatu suku daripadanya, maka iaitu tiada mengapa .

Dan disyaratkan ﴿ Pula bahawa jangan ada terpotong suatu suku daripada lidahnya atau suku daripada susunya atau alyahnya { pundi longgokan lemak pada ekor } atau ekornya dan jika sedikit sekalipun, tetapi memadai yang dijadikan daripada perut ibunya dengan tiada bersusu atau tiada beralyah atau tiada berekor . Dan jika dijadikan dia dengan tiada telinga, tiada memada atas qaul yang ashah kerana telinga itu anggota yang lazim bagi binatang dan pada luputnya itu kekurangan .

Furu’ ﴿ Setengah daripada ‘aib yang menegahkan qurban itu { ialah } buta sebelah matanya yang nyata butanya jika ada biji matanya sekalipun .

Dan demikian lagi ﴿ Memadai yang dikembiri { dikasi } kerana menghilangkan pelirnya itu tiada mengurangkan akan dagingnya, hanya adalah ia menambahi dia dan dua pelirnya itu tiada maksud memakan dia pada ‘adat, tetapi adalah setengah ‘Ulama΄ mengharamkan memakan dia .

Dan demikian lagi ﴿ Memadai yang tiada bertanduk tetapi makruh . Dan tiada mengapa yang patah atau pecah tanduknya jika tiada mencacatkan ia akan dagingnya . Dan tiada memadai yang tanggal sekelian giginya . Bersalahan yang tanggal setengah giginya, maka iaitu memadai jika tiada mencederakan ia akan makannya dan tiada mengurangkan dagingnya . Demikianlah yang tersebut di dalam Tuhfah dan Mughni .

Dan disyaratkan ﴿ Pula bahawa jangan ada hilang suatu suku yang banyak daripada pahanya . Bersalahan yang sedikit, maka iaitu tiada mengapa .

Masalah ﴿ Jika melazimkan oleh seseorang akan binatang yang tiada ber‘aib, kemudian kedatangan ‘aib hendaklah diqurban akan dia dan tsabitlah baginya segala hukum udhhiyyah . Maka difahamkan daripada tsabit bagi hukum udhhiyyah itu jadi udhhiyyahnya, ya’ni sahlah qurbannya nadzar itu .

Bersalahan jika ia nadzar qurban binatang yang ber‘aib atau kecil yang belum sampai umurnya tiada jadi udhhiyyah tetapi wajib disembelihnya pada waktu udhhiyyah kerana dilakukan seperti laku udhhiyyah pada menshadaqahkan sekeliannya .

Bab pada menyatakan qurban siri 2 - Jenis -Jenis Haiwan Qurban


Jenis – Jenis Haiwan Qurban

Bermula ﴿ Tiada memadai akan qurban daripada segala binatang melainkan na‘am jua, iaitu unta dan lembu dan kerbau dan kambing { termasuk biri-biri } kerana bahawasanya berqurban dengan yang lain daripada na‘am itu tiada manqul ia daripada Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam dan segala Shahabat kemudiannya .

Maka tiada memadai akan qurban { kacukan antara } lembu hutan dan keldai hutan, ( tetapi ) memadai akan qurban itu lembu yang jadi antara dua jenis atau dua nau’ { kacukan } daripada na‘am .

Maka dii’tibarkan { dikira } umur yang tertinggi daripada umur ibu - bapanya seperti umur dua tahun pada yang jadi antara biri-biri dan kambing . Dan memadai seekor unta atau lembu atau kerbau daripada tujuh orang, sama ada sekelian mereka itu menghendaki akan qurban atau tiada .
   
Dan memadai seekor biri-biri atau kambing daripada seseorang jua dengan muwaafaqat antara ‘Ulama΄ . Dan tiada memadai ia daripada dua orang atau lebih, hingga jikalau menyembelih dua orang akan dua ekor kambing yang bersyarikat keduanya pada membeli tiap-tiap kedua ekor kambing itu, nescaya tiadalah memadai, kerana bahawasanya tiap-tiap daripada keduanya tiada  menyembelih ia akan seekor kambing .

Adapun ﴿ Hadits :
                                                                         ٍ ٱللَّهُمَّ  هَذَا  عَن  مُّحَمَّدٍ  وَ  ﺃمَّةِ  مُحَمّد  ﴿
Ertinya :   Hai  Tuhanku,  inilah  qurban  daripada  Muhammad  dan  pada ummat  Muhammad  ’ .
Maka iaitu ditanggungkan ia atas menyekutukan pada pahala, maka iaitu harus.


Dan dari kerana inilah berkata mereka itu bahawa harus bagi seseorang menyekutukan akan yang lain daripada pahala qurbannya dan hasil pahala bagi yang lainnya .

Dan yang terafdhal ﴿ Akan qurban itu, unta kerana bahawasanya dagingnya terbanyak daripada lembu dan kambing, maka lembu atau kerbau kerana dagingnya terlebih banyak daripada kambing, kemudian maka biri-biri, kemudian maka kambing kerana bahawasanya biri-biri terlebih baik dagingnya daripada kambing, kemudian maka yang bersyarikat daripada unta, kemudian  maka bersyarikat daripada lembu atau kerbau .

Dan tujuh ekor daripada biri-biri afdhal daripada tujuh ekor kambing, dan tujuh ekor kambing afdhal daripada seekor unta kerana bertambah qurbah kepada  Allah Ta‘ala sebab banyak darah yang ditumpahkannya .

Furu’ ﴿ Jika lazim akan seseorang itu tujuh ekor kambing dam pada haji, maka menyembelih ia seekor unta atau lembu daripada demikian itu, nescaya memada daripada tujuh kambing .

Bermula ﴿ Warna qurban yang terafdhal itu putih, kemudian maka kuning, kemudian maka kelabu, kemudian maka merah, kemudian maka belang putih dengan hitam, kemudian maka hitam .

Dan yang laki-laki { jantan } terafdhal daripada yang bini { betina }, itupun selama tiada banyak ia menjantan akan yang bini dan jika banyak ia menjantan akan yang bini, maka yang bini yang belum beranak terafdhal daripadanya .

Dan yang gemuk terafdhal daripada yang kurus, maka seekor yang gemuk terafdhal daripada dua ekor yang kurus dan jika ada bagi keduanya itu warna yang afdhal atau ada keduanya itu laki-laki sekalipun kerana qurban dengan gemuk itu tanda membesarkan qurban, maka telah terdahulu hadits Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam pada menyuruhkan dengan membesarkan qurban .

Rabu, 26 Oktober 2011

'AQABAH KEDUA : 'AQABAH TAUBAT ( KITAB MINHAJUL 'ABIDIN )



AQABAH TAUBAT SIRI 2 .


Dan adapun yang mendahulu daripada taubat itu, maka iaitu tiga perkara :

Pertama : Menyebutkan sehingga jahat dosanya .

Kedua : Menyebutkan sangat siksanya Allah Ta‘ala akan dia dan amat pedih murkaNya dan marahNya yang tiada kuasa bagimu dengan dia


Ketiganya : Menyebutkan dha‘ifmu dan lemahmu dan sedikit helahmu pada yang demikian itu .

Maka bahawasanya orang yang tiada kuasa menanggung panas matahari dan tampar askar dan gigit semut, betapa kuasa menanggung esok hari akan panas api Neraka Jahannam dan pukul dengan pemukul Malaikat Zabaniah dan gigit ular dan kala seperti batang leher unta yang amat besar dan kalanya seperti baghal yang dijadikan daripada api Neraka di dalam Neraka pada negeri kebinasaan dan murkaNya . Berlindung kami dengan Allah daripada murkaNya dan siksaNya . Maka apabila kamu mengekali atas segala perkara ini dan engkau ulang-ulangkan dia pada pagi-pagi dan petang-petang, maka bahawasanya lagi akan menanggungkan dikau atas taubat yang nashuh daripada dosa . Bermula Allah yang memberi taufiq dengan kurniaNya . Maka jika engkau kata : tiadakah sanya bersabda Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam : 

 ٌ ََْ     ُ ﺍﻟﻨََّ
Bermula menyesal itu taubat


Dan tiada menyebut suatu daripada barang yang kamu sebut daripada segala syaratnya dan segala syadaaidunnya, ya’ni kepayahannya . Maka dikatakan baginya dan ketahui olehmu pertama-tamanya, bahawasanya menyesal itu tiada kuasa bagi hamba. Tiadakah engkau lihat bahawasanya jatuh menyesal daripada perkara yang di dalam hatinya dan ia berkehendak bahawa tiada ada yang demikian dan taubat itu kuasa bagi hamba lagi disuruh dengan dia . Kemudian bahawasanya telah engkau ketahui dengan yakin jikalau menyesal atas dosa bagi barang yang kerana hilang dengan demikian itu kemegahannya antara manusia atau hartanya pada membelanja padanya . Maka bahawasanya bagi yang demikian itu tiada dinamakan taubat dengan tiada syak .

Maka engkau ketahui dengan yang demikian itu bahawasanya adalah pada hadits makna yang tiada engkau fahamkan dia pada zhahirnya . Dan iaitu bahawasanya menyesal kerana membesarkan Allah Subhaanahu wa Ta‘ala dan takut akan siksaNya daripada barang yang membangkitkan atas taubat yang nashuh, maka bahawasanya yang demikian itu setengah daripada shifat orang yang taubat dari hal mereka itu . Maka bahawasanya apabila menyebutkan segala azkar yang tiga yang ia mendahulu bagi taubat, maka menyesal dan menanggungkan dia atas meninggalkan ikhtiar bagi dosanya dan tinggallah menyesalnya itu di dalam hati pada yang lagi akan datang, maka menanggungkan dia menghinakan dirinya dan merendahkan dia

Maka tatkala adalah yang demikian itu daripada asbab al taubat dan shifat orang yang taaibun dinamakan dia dengan nama taubat, maka faham olehmu yang demikian itu dapat taufiq . Insyaa Allaahu Ta‘ala . 

Maka jika engkau kata : Betapa ada bagi seorang bahawa jadilah sekira tiada jatuh daripadanya dosa kecil dan besar .

Maka ketahui olehmu, bahawasanya ini pekerjaan yang mungkin tiada mustahil kemudian iaitu terlebih mudah pada Allah . Bermula Allah Ta‘ala ditentukan dengan rahmatNya orang yang dikehendakiNya .

Kemudian setengah daripda syarat taubat bahawa jangan ia menyahajakan dosa . Maka adapun jika jatuh daripadanya dengan lupa atau tersalah, maka iaitu diampunkan dia daripadanya dengan kurnia Allah dan adalah ia terlebih mudah atas orang yang diberi taufiq akan dia ( oleh ) Allah Ta‘ala .

Maka jika engkau kata : sungguhnya yang menegahkan daku daripada taubat bahawasanya aku ketahui daripada diriku bahawa aku kembali kepada dosa dan tiada tetap atas taubat, maka tiada faedah pada yang demikian itu .

Maka ketahui olehmu, bahawasanya ini perkataan daripada tipu daya syaithan dan dari mana bagimu akan pengetahuan ini . Maka mudah-mudahan bahawa engkau mati di dalam taaibun dahulu daripada bahawa engkau kembali kepada dosa .

Dan adapun takut kamu daripada kembali, maka lazimkan olehmu dengan cita dan shidqun pada yang demikian itu dan atas Allah Ta‘ala itu qabul dan menyempurnakan . Maka jika sempurna, maka demikianlah yang dikehendak daripada kurniaNya . Dan jika tiada sempurna, maka sanya telah diampun akan dikau dosa engkau yang terdahulu sekaliannya dan lepaskan dikau daripadanya dan suci engkau dan tiada bagimu melainkan dosa yang engkau kerjakan dia sekarang .

Dan inilah iaitu ribhun, ya’ni laba yang amat besar dan faedah yang banyak dan tiada yang menegahkan dikau takut kembali, ya’ni kepada dosa daripada taubat, ya’ni manakala kembali kepada mengerjakan kembali pula kamu kepada taubat . Maka bahawasanya engkau itu daripada ahli al taubat selama-lamanya antara salah-suatu daripada dua kebaikan . Bermula Allah Ta‘ala Waliyyut Taufiiqi Wal Hidaayah . Maka inilah, inilah .

Adapun keluar kamu daripada dosa dan lepas ia daripadanya, maka ketahui olehmu bahawasanya pada jumlah dosa itu beberapa bahagi :

Pertama : Dosa meninggalkan waajibat Allah atasmu daripada sembahyang atau puasa atau zakat atau kifarah atau lainnya . Maka hendaklah engkau qadhakan barang sedapatnya daripadanya .

Dan kedua : Dosa antara kamu dan antara Allah seperti meminum khamar dan memukul serunai dan memakan riba dan umpama yang demikian itu . Maka wajiblah menyesal atas yang demikian itu dan tetapkan hatimu atas meninggalkan kembali kepada umpamanya selama-lamanya .

Dan ketiga : Dosa yang antara engkau dan antara hamba Allah . Dan inilah terlebih sukar dan adalah pekerjaannya terlebih payah dan iaitu beberapa bagi : Terkadang ada ia pada harta atau dirinya atau pada kemaluannya atau pada agama atau pada hormat .

Maka barang yang ada pada harta, maka wajib bahawa engkau kembalikan atas empunyanya jika dapat engkau kembalikan, maka jika lemah engkau yang demikian itu kerana ketiadaan kamu dapat akan dia atau kamu papa, maka kamu minta halalkan daripadanya jika ada ia . Dan jika lemah engkau daripada yang demikian itu dengan ketiadaan seperti ghaib empunyanya atau sudah mati dan dapat engkau shadaqahkan daripadanya, maka perbuat olehmu akan dia dan jika tiada dapat, maka lazimlah kamu membanyakkan kebajikan kamu dan kembali kepada Allah Ta‘ala dengan merendahkan dirimu dan menghinakan dia kepadaNya bahawa diredhakan dia daripadamu pada hari Qiyaamah .

Dan adapun barang yang ada dosamu itu pada diri seperti engkau membunuh orang atau engkau meluka orang, maka wajib atasmu itu menyerahkan diri kamu daripada qishash kepada auliya΄nya hingga diqishash mereka itu daripadamu atau menjadikan mereka itu akan kamu di dalam halal . Maka jika lemah engkau daripada yang demikian itu, maka kembali kamu kepada Allah Ta‘ala dengan merendahkan diri dan menghinakan dia kepadaNya bahawa diredhakan dikau pada hari Qiyaamah .

Dan adapun kemaluan, ya’ni dosa pada kemaluan orang seperti engkau umpat orang atau engkau engkau tuduh orang atau engkau maki orang, maka sebenarnya bahawa engkau dustakan dirimu pada hadapannya orang yang engkau kerjakan dia demikian itu padanya dan bahawa engkau minta halalkan daripada orang yang engkau perbuatkan jika engkau mengerjakan dia . Dan jika tiada dapat seperti engkau takut bertambah marahnya dan bergerak-gerak fitnah pada menzhahirkan yang demikian itu atau bertambah membaharukan marahnya, maka kembali olehmu kepada Allah Ta‘ala supaya diredhaNya daripadamu pada hari Qiyaamah dan menjadikan baginya kebajikan yang banyak pada berbetulan yang demikian itu dan istighfar yang banyak bagi orang itu .

Dan adapun jika engkau khianat akan hormat orang seperti engkau khianatkan pada ahli orang atau anak orang, maka adalah yang demikian itu tiada jalan bagi minta halal dan menzhahirkan kerana kerana bahawasanya mempusaka fitnah dan marah tetapi hendaklah kamu tadarru’, ya’ni merendahkan dirimu kepada Allah Ta‘ala supaya diredhakan kamu pada hari Qiyaamah dan dijadikan baginya kebajikan yang amat banyak pada berbetulan yang demikian itu . Maka jika engkau sentosakan daripada bangkit marahnya dan fitnahnya dan iaitu sedikit, maka hendaklah engkau minta halal daripadanya .

Dan adapun jika ada dosamu pada agama orang seperti engkau kufurkan orang atau engkau bid‘ahkan dia atau engkau sesatkan dia, maka terlebih payah segala pekerjaan, maka berkehendak engkau mendustakan akan dirimu di hadapannya orang yang engkau katakan baginya dan engkau minta halal yang demikian itu daripada taulannya jika dapat . Dan jika tiada, maka engkau kembali kepada Allah Ta‘ala dengan merendahkan dirimu kepada Allah bersungguh-sungguh dan menyesal atas yang demikian itu supaya redha Ia daripadamu pada hari Qiyaamah .

Maka adalah perhimpunan pekerjaan ini, maka barang yang engkau dapat daripada meredhakan lawan, hendaklah engkau kerjakan dan barang yang tiada dapat, kembali kamu kepada Allah dengan tadarru’ dan ibtihal dan bershadaqah supaya Ia redha daripadamu pada hari Qiyaamah . Maka adalah kamu di dalam kehendak Allah pada hari Qiyaamah dan harapmu daripada kurniaNya yang melengkapi dan kebajikanNya yang amat besar bahawasanya apabila diketahui akan benar engkau daripada hatimu, maka bahawasanya redha Ia daripada lawan kamu daripada bendaharaan kurniaNya dan tiada hukum bagi kamu . 
Maka ketahuilah olehmu, ini haknya dapat petunjuk lagi laba kamu, maka inilah 

Maka apabila engkau ketahui barang yang kami shifatkan dia dan engkau lepaskan dengan hatimu daripada mengerjakan umpamanya pada yang lagi akan datang . Maka sanya telah keluar engkau daripada dosa sekaliannya . Dan jika hasil daripadamu melepaskan hati daripadanya dan tiada hasil daripada membayarkan barang yang luput dan tiada pula dapat minta redha daripada empunyanya, maka taubatnya itu lagi tinggal dan segala dosa diampunkan . Dan kerana inilah pada bab ini syarahnya amat panjang, maka tiada menanggung di dalam mukhtashar ini .

Kata Mu‘allif Radhiyallaahu ‘anhu : Maka tilik olehmu di dalam kitab taubat daripada kutub Ihya΄ Ulumiddin dan pada kitab Qurbah Ilallaahi Ta‘ala dan kitab Ghayah Al Quswa, maka engkau dapat faedah yang amat banyak dan yang kami sebut di sini iaitu asalnya yang tidak dapat tiada daripadanya . Wa billaahi taufiq .


 





Selasa, 25 Oktober 2011

Bab Syurga - ( Kitab Al Durru Al Tsamiin )




Syurga

Dan demikian lagi, wajib kita i’tiqadkan Syurga iaitu negeri nikmat yang disediakan bagi segala kekasihNya yang shalihin . Padanya barang yang tiada pernah dilihat oleh mata dan tiada pernah didengar oleh telinga dan tiada pernah dilintas oleh hati iaitu di atas tujuh petala langit yang di atas, di bawah ‘Arasy .

Dijadikan Allah Ta‘ala, Syurga itu dahulu daripada Neraka, maka keduanya dijadikan pada hari Juma‘at seperti dijadikan rahmatNya dahulu daripada ghadhabNya ( kemurkaanNya ) , maka adalah keduanya maujud ( yang ada / telah ada ) sekarang .

Maka adalah Syurga itu delapan :

{ 1 } Pertamanya, lagi yang afdhalnya : Firdaus. Adalah ia dijadikan daripada emas .

{ 2 } Kemudian, Jannah ‘Adn iaitu dijadikan daripada qashab Syurga .

{ 3 } Kemudian, maka Jannah Al Khuld . Adalah ia daripada marjan .

{ 4 } Kemudian, Jannah Al Na‘im daripada perak .

{ 5 } Kemudian Jannah Dar Al Salam daripada yaqut yang merah .

{ 6 } Kemudian Jannah Al Ma’wa daripada zabarjad yang hijau .

{ 7 } Kemudian Jannah Al Jalal daripada lu’lu’ yang putih .

{ 8 } Kemudian Jannah Al Maqam Al Qarar daripada kasturi yang sangat harum 

Dan warid daripada Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam, padanya daripada beberapa nikmatnya dan mahligainya dan ghilmannya dan bidadarinya dan sungainya dan pohon kayunya dan buah-buah kayunya barang yang tiada meliputi dengan dia shifat orang yang memperikan dan tiada dapat menghabiskan dia oleh orang yang mengira-ngirakan dia seperti firman Allah Ta‘ala :

              ۱۷ …. ٍ َُْ   ِ َُّ    ِّ   ْ َُ   َ ُِْ    َّ  ُ ُُُُ َْ   ُ ََْ  َ َ
Maka tiada mengetahui seorang barang yang sembunyikan bagi mereka itu daripada sejuk beberapa mata mereka itu ” .
( Shurah Al Sajdah : Ayat 17 )

Maka sentiasa orang yang di dalam Syurga itu di dalam kemuliaan dengan bagai karamah dan diberi nikmat dengan bagai nikmat, tiada mendengar mereka itu padanya suatu yang sia-sia dan yang berdosa melainkan salam daripada Tuhannya dan daripada Malaikat . Dan bagi mereka itu hampir dengan Tuhan yang mempunyai Jalal dengan memandang bagi Allah Ta‘ala iaitu sempurna nikmat Syurga, dipandang dengan mata dengan tiada dapat meliputi akan dia dan tiada dengan kaifiat dan dengan kadar, tiada seperti memandang makhluqat yang baharu . (  ًَِْ   ًُُ   َ ِْ  ْ َ   ُ ﭐﷲ   ََﺎﻟﻰَ  )

Dan kata Syeikh ‘Abdul Mu’thi Al Samawi Rahimahullaahu Ta‘ala : Maka betapa seorang bertanya daripada negeri yang telah dijadikan Allah dengan tangan qudratNya dan menjadikan dia tempat ketetapan bagi segala kekasihNya dan dipenuhkan di dalamnya daripada segala karamahNya dan rahmatNya dan ridhwanNya . Dan yang dishifatkan nikmatNya itu dengan kemenangan yang amat besar . Dan yang diberi kerajaanNya dengan kerajaan yang kabiir ( besar ) dan ditaruhkan di dalamnya segala kebajikan sekaliannya dan disucikan dia daripada tiap-tiap yang cela dan kebinasaan dan kekurangan .

Maka jika engkau tanya daripada buminya dan tanahnya, maka iaitu kasturi dan za’faran .

Dan jika engkau tanya daripada atapnya, maka iaitu ‘Arasy Al Rahman .

Dan jika engkau tanya daripada balaathun ( hamparannya ) , maka iaitu daripada kasturi yang sangat harum baunya .

Dan jika engkau tanya daripada anak batunya, maka iaitu daripada lu΄lu΄ dan jauhar, ya’ni permata delima .

Dan jika engkau tanya daripada binanya, maka iaitu daripada emas dan perak .

Dan jika engkau tanya daripada pohon kayunya, maka tiada padanya daripada pohon kayu melainkan batangnya itu daripada emas atau daripada perak, tiada daripada kayu dan khasyabun .

Dan jika engkau tanya daripada buah kayunya, maka adalah satu buahnya umpama qirbah ( satu bekas besar yang dibuat daripada kulit unta ) yang terlebih lembut daripada dadih dan terlebih manis daripada madu .

Dan jika engkau tanya daripada daunnya, maka apa yang terlebih lembut dan halus daripada kain pakaian .

Dan jika engkau tanya daripada sungainya, maka bahawasanya beberapa sungai daripada arak yang amat lazat bagi orang yang meminum akan dia dan beberapa sungai daripada madu yang sudah bersih daripada lilinnya dan beberapa sungai daripada air tawar yang tiada berubah .

Dan jika engkau tanya daripada makanannya, maka beberapa buah kayu barang yang engkau suka dan yang engkau pilih dan daging burung engkau berahi ( gemari ) .

Dan jika engkau tanya daripada minumannya, maka sungai tasnim dan zanjabil dan kafur .

Dan jika engkau tanya daripada bejananya, maka daripada emas dan perak . Jernih terlebih daripada di dalam gelas .

Dan jika engkau tanya daripada pintunya, maka adalah luasnya empat puluh tahun perjalanan .

Jika engkau tanya daripada tiup anginnya bagi pohon kayunya, maka bahawasanya terlebih merindukan bagi hati daripada gendang bagi orang yang mendengarkan dia .

Dan jika engkau tanya daripada naung kayunya, maka satu pohon kayunya perjalanan kuda yang sangat pantas diperlarikan bersungguh-sungguh di bawah naungnya seratus tahun, tiada dapat diputuskan dia ( tiada lepas daripada naungan pohon kayu itu ) .

Dan jika engkau tanya daripada luasnya, maka sekurang-kurang milik seorang mu΄min di dalam mahligainya daripada sarirnya dan kebunnya perjalanan seribu tahun .

Dan jika engkau tanya daripada khemahnya dan beberapa kubahnya, maka satu-satu khemah itu daripada yang berongga, panjangnya enam puluh mil .

Dan jika engkau tanya daripada tingginya, maka iaitu beberapa bilik yang dari atasnya bilik yang dibinakan dia pelari air, di bawahnya beberapa sungai .

Dan jika engkau tanya daripada jauh tingginya, maka tilik olehmu kepada bintang pada tempat naik matahari atau pada tempat jatuh matahari pada langit yang tiada hampir memandang oleh mata .

Dan jika engkau tanya daripada hamparannya, maka di dalamnya itu daripada istabraq yang terhampar pada atasnya martabatnya .

Dan jika engkau tanya daripada mukanya dan elok mereka itu, maka seperti bulan purnama .

Dan jika engkau tanya daripada umur mereka itu, maka anak tiga puluh tiga tahun atas kadar kejadian Adam bapa segala manusia .

Dan jika engkau tanya daripada nyanyi mereka itu, maka mengulit isteri mereka itu daripada bidadari dengan menyanyi akan suaminya dan yang terlebih utama daripadanya mendengar khithab Tuhan sekalian alam .

Dan jika engkau tanya daripada kenderaan mereka itu yang ia tunggangkan pergi ziarah keluarganya dan shahabatnya, maka kuda yang dijadikan akan dia Allah Ta‘ala daripada barang yang dikehendaknya, maka terbanglah kepada tempat yang dikehendakinya dalam beberapa Syurga .

Dan jika engkau tanya daripada pakaian mereka itu dan gelang mereka itu, maka beberapa emas dan perak, lu΄lu΄ di atas kepalanya seperti memakai mahkota .