Khamis, 23 Jun 2011

Kisah Anak Saiyyidina Abu Bakar Muhimmah siri 13


Sesungguhnya telah diriwayatkan daripada Asma’, anak Saiyidina Abu Bakar Ash-Shiddiq Radhiyallahu ‘anhuma :

Bahawa sesungguhnya ia berkata :

Telah mengkahwin akan daku oleh Zubair,

padahal tiada baginya

di dalam bumi ini daripada harta,

dan tiada memiliki ia akan sahaya,

dan tiada memiliki suatu yang lain daripada satu kudanya,

dan satu untanya yang menjiruskan kebunnya,

maka adalah aku memberi makan dia,

dan aku mencukup akan dia belanjanya

dan memeliharakan akan dia,

dan aku menambah biji kurma makanan bagi untanya .

Dan lagi aku memberi makan akan dia,

dan memberi minum air akan dia,

dan aku menjahit timba kulit,

dan aku menggiling akan tepung gandum dan syair,

dan aku perbuat akan dia roti,

dan adalah aku memindahkan biji kurma,

padahal aku junjung di atas kepalaku

daripada perjalanan dua tsuluts farsakh jauhnya

hingga menyuruh akan daku oleh bapaku,

Abu Bakar Ash-Shiddiq Radhiyaallaahu ‘anhu

dengan satu khadam perempuan,

berkhidmat akan daku,

maka memadai akan daku

dan memeliharakan ia akan daku,

maka seolah-olahnya memerdekakan ia akan daku

daripada berkhidmat itu,

Maka

adalah sebaik-baik perempuan itu adalah

cita-citanya itu membaikkan dirinya

dan memeliharakan badannya

dan mengerjakan pekerjaan yang di dalam rumahnya,

serta sembahyang fardhu yang lima waktu,

dan puasa pada bulan Ramadhan,

dan memeliharakan  ia akan farajnya,

dan mengikut bagi suruh,

dan tegah suaminya,

nescaya masuklah perempuan itu

 ke dalam Syurga Tuhannya .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan