( Bermula ‘ilmu tauhid itu
) ‘Ibarat
daripada perhimpunan barang yang dii’tiqadkan yang dibangsakan kepada agama
yang diambilkan daripada dalilnya yang diyakinkan .
( Dan bicara ) ‘Ilmu ini pada dzat Allah
Ta‘ala daripada sekira-kira barang yang wajib bagiNya dan barang yang mustahil
atasNya dan barang yang harus bagiNya . Dan pada segala Rasul demikian jua .
Dan pada segala barang yang didatangkan dia oleh Rasul seperti hari Qiyaamah
dan lainnya .
( Dan faedah ) ‘Ilmu ini dapat kemenangan dan
beruntung oleh yang mengetahuinya selama-lama .
( Dan agama itu ) ‘Ibarat daripada perhimpunan
segala hukum yang dihantarkan dia oleh Allah Ta‘ala bagi segala hambaNya yang
mukallaf atas lidah RasulNya yang membawa akan mereka itu kepada kebajikan yang
kekal .
Dan Segala Tanda Agama Empat :
( Pertama ) Sah i’tiqad iaitu jazam dengan
barang yang dii’tiqadkan dia oleh Ahli Sunnah .
( Kedua ) Benar qashad iaitu (2)
menunaikan ‘ibadat dengan ikhlas .
(2) ( Qauluhu ; Menunaikan ‘ibadat dengan
ikhlas ) Ertinya ; Mengerjakan dia serta ikhlas niat bagi Allah Ta‘ala
dengan bahawa tiada disekutukan pada ‘ibadat itu akan yang lain daripada Allah
Ta‘ala . Firman Allah Ta‘ala :
`yJsù tb%x. (#qã_öt uä!$s)Ï9 ¾ÏmÎn/u ö@yJ÷èuù=sù WxuKtã $[sÎ=»|¹ wur õ8Îô³ç Íoy$t7ÏèÎ/ ÿ¾ÏmÎn/u #Jtnr& ÇÊÊÉÈ
Dan telah ikhtilaf ‘Ulama΄ pada orang yang beramal yang menyekutui pada
amalnya bagi Allah Ta‘ala akan pekerjaan dunia, maka memilih Ibnu ‘Abdis Salam
dan lainnya akan bahawasanya tiada pahala baginya sekali-kali . Dan telah
memilih Ghazali bahawasanya dengan i’tibar sebab yang membangkitkan kepada amal
itu, maka jika adalah yang terlebih banyaknya pekerjaan agama, maka dapat
baginya pahala dengan kadarnya, atau adalah yang terlebih banyaknya pekerjaan
dunia, maka tiada pahala baginya . Dan jika bersamaan keduanya nescaya gugur
keduanya . Dan kalam Ibnu Hajar di dalam Hasyiah Idhaah cenderung kepada dapat
pahala dengan kadar qashad muthlaqan kerana firman Allah Ta‘ala :
`yJsù ö@yJ÷èt tA$s)÷WÏB >o§s #\øyz ¼çntt ÇÐÈ
( Ketiga ) Menyempurnakan janji iaitu mengerjakan segala yang
disuruh .
( Keempat ) Ketiadaan melampaui sangkat
iaitu meninggalkan segala yang dilarang .
assalaamu'alaiykum...tuan tanah...
BalasPadam2 2 firman ALLAH ta'ala dalam artikel ni keluar huruf dan simbol je...
harap tuan tanah set dalam bentuk gambar...dan bukan copy paste dari software al quran ke dalam blog..tu yang jadi paparan ala-ala kod rahsia pada sebahagian pc/laptop/gadget.
tp apa apa pun atas tuan tanah belaka...