PERTANYAAN MUNKAR DAN NAKIIR
DITUJUKAN KEPADA SIAPA ?
ﺍﻠﺤﺸﺭ ﻜﺑﻌﺚ ﻭﺍﺟﺏ ﻨﻌﻴﻤﻪ ﺍﻠﻘﺑﺭ ﻋﺫﺍﺏ ﺛﻡ ﺴﺆﺍﻠﻨﺎ - ٩٦
Qaalasy syaikhusy syaarihu ibraahimul baijuriy
rahimahullaahu ta ‘alaa wa nafa ‘anaa bi ‘uluumihi fid daarain : qauluhu : su
aalunaa tsumma ‘adzaabul qabri na
‘iimuhu waajib ka ba’tsil Hasyri .
{ ﺴﺆﺍﻠﻨﺎ
} Ditanya
akan kita {
ﺍﻠﻘﺑﺭ ﻋﺫﺍﺏ ﺛﻡ } kemudian siksa kubur { ﻭﺍﺟﺏ ﻨﻌﻴﻤﻪ }
nikmatnya ialah
wajib { ﺍﻠﺤﺸﺭ ﻜﺑﻌﺚ } sepertimana bangkit ke Padang Mahsyar .
Syarah
{ su aalunaa } bermula ditanya
akan kita di dalam kubur {
tsumma ‘adzaabul qabri } kemudian
siksa kubur bagi orang kafir serta orang Mu΄min
yang derhaka { na
‘iimuhu waajib } dan nikmatnya, ya’ni nikmat kubur ialah wajib iaitu wajib ‘aqli yang ‘aridhi bagi
orang Mu΄min yang thaat { ka ba’tsil Hasyri } sepertimana
bangkit ke Padang Mahsyar .
[ ٦٠٦ ]
ﺍﻟﻤﻧﺎﻓﻘﻴﻥ ﻭ ﺍﻟﻤﺆﻤﻧﻴﻦ
: ﺍﻟﺪﻋﻭﺓ ﺃﻤﺔ ﻤﻌﺎﺷﺭ ﺇﻴﺎﻧﺎ ﻧﻜﻴﺭ ﻭ ﻤﻧﻜﺭ ﺴﺆﺍﻞ : ﺃﻱ ( ﺴﺆﺍﻠﻨﺎ ) : ﻗﻭﻠﻪ
ﻴﺴﺄﻞ ﻭٳﻧﻤﺎ ٬
ﻴﺴﺄﻞ ﻻ ﺍﻟﻛﺎﻓﺭ : ﺗﻤﻬﻴﺪﻩ ﻓﻲ ﻗﺎﻞ ﺤﻴﺙ ﺍﻟﺑﺭ ﻋﺑﺪ ﻻﺑﻥ ﺧﻼﻓﺎ ٬
ﺍﻟﻜﺎﻓﺭﻴﻥ ﻭ
٬ ﺧﻼﻓﻪ ﻋﻟﻰ ﻭﺍﻟﺟﻤﻬﻭﺭ ٬
ﺍﻫ . ﺍﻟﻅﺎﻫﺭ ﻓﻲ ﻟﻺﺴﻼﻡ ﻻﻧﺗﺴﺎﺑﻪ ﻭﺍﻟﻤﻧﺎﻓﻖ ﺍﻟﻤﺆﻤﻥ
Qauluhu : ( suaalunaa ) ai : su aalu munkarin wa
nakiirin iyyaa naa ma ‘aasyira ummatid da’wah : al mu΄ miniina wal munaafiqiina wal kaafiriina,
khilaafan libni ‘abdil barri Haitsu qaala fii tamhiidih : al kaafiru laa yus
alu, wa innamaa yus alul mu΄ minu
wal munaafiqu lintisaabihil is laami fizh zhaahiri . intaha . wal jumhuuru
‘alaa khilaafihi,
{ ﻗﻭﻠﻪ
} katanya { ﺴﺆﺍﻠﻨﺎ } tanya akan kita { ﻧﻜﻴﺭ ﻭ ﻤﻧﻜﺭ ﺴﺆﺍﻞ : ﺃﻱ } bermula tanya oleh Munkar dan Nakir { ﺇﻴﺎﻧﺎ }
akan kita
{ ﺍﻟﺪﻋﻭﺓ ﺃﻤﺔ ﻤﻌﺎﺷﺭ } ummat da’wah { ﺍﻟﻤﺆﻤﻧﻴﻦ } segala orang beriman { ﻭﺍﻟﻜﺎﻓﺭﻴﻥ ﻭﺍﻟﻤﻧﺎﻓﻘﻴﻥ } dan munaafiq dan
kafir { ﺍﻟﺑﺭ ﻋﺑﺪ ﻻﺑﻥ ﺧﻼﻓﺎ } menyalahikan Ibni
‘Abdil Barr { ﻗﺎﻞ ﺤﻴﺙ } pada tempat berkata ia { ﺗﻤﻬﻴﺪﻩ ﻓﻲ } di dalam Tamhiid
{ ﻴﺴﺄﻞ ﻻ ﺍﻟﻛﺎﻓﺭ } orang kafir itu tidak akan disoal
{ ﻭﺍﻟﻤﻧﺎﻓﻖ ﺍﻟﻤﺆﻤﻥ ﻴﺴﺄﻞ ﻭٳﻧﻤﺎ } dan hanya disoal kepada orang beriman dan orang munaafiq { ﺍﻟﻅﺎﻫﺭ ﻓﻲ ﻟﻺﺴﻼﻡ ﻻﻧﺗﺴﺎﺑﻪ } kerana terbangsanya
dengan Islam pada zhahir {
ﺍﻫ
} intaha - habis { ﻭﺍﻟﺟﻤﻬﻭﺭ } dan jumhur { ﺧﻼﻓﻪ ﻋﻟﻰ } berlaku mereka itu atas khilaf .
SYARAH
{ Qauluhu } Katanya { su aalunaa } dengan tafsiran ini
dapat kita fahami bahawasa su
aalunaa itu mashdar , sa alaa yas alu mas alatan su aalan – ertinya tanya. su aalu itu mashdar, naa mudhaf
ilaih – dengan taqrir Syeikh kita ini dapat difahami bahawa su aalu – mashdar idhafat kepada maf ul . Maka fa‘ilnya ? { ai : su aalu munkarin wa nakiirin } bermula tanya oleh
– oleh shifat fa‘ilnya Munkar dan Nakiir { iyyaa naa } akan kita - naa tadi apabila jadi
senggang, kita panggil akan dia dhamir munfashil, ya’ni datang ia dengan rupa iyyaa
naa .
Dan
jika ia berhubung dipanggil dengan nama dhamir muttashil seperti su
aalunaa { su aaluna } ditanya akan kita tetapi siapa yang
dimaksudkan dengan kita di sini ? iaitu
{ ma ‘aasyira }
dipanggil
nashab ikhtishash, ya’ni seolah-olah kata khusus iaitu { ummatid da’wah } semua ummat da’wah – ini umum iaitu semua ummat
yang sampai seruan da’wah, sama ada ianya { al mu΄miniina
} segala
orang yang beriman iaitu sebagai ummatud da’wah wal ijaabah { wal munaafiqiina wal kaafiriina }
dan munaafiq
dan kafir menurut jumhur ‘Ulama΄ { khilaafan libni ‘abdil barri } kerana menyalahi Ibni ‘Abdil Barr yang bermadzhab Maliki { Haitsu qaala } pada tempat berkata ia atau kerana berkata ia { fii tamhiidih } di dalam Tamhiid iaitu kitab yang berpuluh juzuk
dan jika disusun tingginya hampir separas pinggang { al kaafiru laa yus alu } orang kafir itu
tidak akan disoal kerana telah nyata tiada imannya sedangkan soal Munkar dan
Nakir itu ialah bagi melahirkan kebenaran, sama ada iman seseorang itu benar
ataupun tidak { wa innamaa
yus alul mu΄ minu wal munaafiqu } dan hanya disoal
kepada orang yang beriman dan orang munaafiq { lintisaa } ini ‘illat suatu mahzhuf, nisbah kepada munaafiq
sahaja .
Soal : Kenapa orang munaafiq juga ditanya sedangkan
mereka itu pada haqiqatnya termasuk di dalam golongan kafir sedangkan tadi
dikatakan al kaafiru laa
yus alu ? Jawab : Maka didatangkan
‘illat, ya’ni wa innamaa yus
alul munaafiqu {
lintisaa bihil is laami fizh zhaahiri } kerana terbangsanya munaafiq itu dengan Islam pada
zhahir { intaha } habis bagi pendapat
Ibnu ‘Abdil Barr { wal jumhuuru
} - ai wal jumhuuru
minal ‘Ulama΄
dan jumhur
daripada ‘Ulama΄ { ‘alaa khilaafihi } atas khilaf yang
berlaku di antara mereka itu .
Insyaa Allaah akan bersambung .
Rujukan : Kitab Tuhfatul Muriid oleh Asy Syeikh Ibrahim Al
Baijuri, syarah bagi Kitab Jaharatut Tauhiid oleh Asy Syeikh Ibrahim Al
Laqqaani .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan