Sabtu, 18 Jun 2011

Kitab 'Aqiidatun Najiin ( Siri 1 )

Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad Al Fathani

 

ﺃﻠﺭّﺤﻴﻡ    ﭐﻠﺭّﺤﻤٰﻦ     ﺃﷲ    ﺑﺴﻡ

Dengan nama Allah Tuhan Yang Amat Pemurah di dalam negeri dunia ini,  lagi Amat Mengasihani akan hambaNya yang Mu΄minin di dalam negeri Akhirat .

* ﻭﺍﻹﻴﺠﺎﺪ   ﺑﺎﻹﻋﺪﺍﻡ   ﭐﻟﻤﻧﻔﺭﺪ       ﭐﻟﺤﻤﺪ   ﴿

  ﻭﺍﻷﺿﺪﺍﺩ    ﭐﻟﻧﻘﺺ    ﺸﻭﺍﺌﺏ    ﻋﻦ    ﭐﻟﻤﻧﺯﻩ

Segala puji bagi Allah Yang Tunggal Dia dengan mentiadakan mumkin dan dengan mengadakan dia, lagi Yang Maha Suci Dia daripada segala yang bercampur kekurangan dan segala lawan, ya’ni tiada datang segala lawan shifat kamalatNya .   


ﺍﻟﻤﺨﺎﻟﻑ   ﺍﻟﻘﺪﻴﻡ   شر يك له   ﻵ  ﺇلٰه  ﺇلاّ  ﭐلله  وحده   لا  ٲﻦ  ٲﺸﻬﺪ ﴿

ﺍﻟﻤﺨﻟﻭﻗﺎﺖ  ﻤﻦ  ﻋﺪﺍﻩ ﻤﺎ  ﻜﻞّ  ﻫﺎﻟﻚ   ﺍﻟﺑﺎﻗﻲ * ﺍﻟﻜﺎﺌﻨﺎﺖ  ﻤﻦ  ﻋﺪﺍﻩ ﻟﻤﺎ

Dan naik saksi aku bahawasa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar melainkan Allah, padahal Esa Dia, tiada yang sekutu bagiNya, lagi Yang Qadim, lagi Yang Bersalahan bagi segala yang lainnya daripada segala kaainat, lagi Yang Kekal Dia dan fana tiap-tiap barang yang lain daripadaNya daripada sekelian makhluq .  


*    ﺍﻷﻤﻴﻥ    ﺍﻟﺼﺎﺪﻖ    ﺭﺴﻭﻟﻪ     ﻋﺑﺪﻩ   ﻤﺤﻤﺪﺍ   ٲﻦ   ٲﺸﻬﺪ   ﴿

ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ   ﺭﺐّ  ﻤﻥ  ﺑﺗﺑﻟﻴﻐﻪ  ﺃﻤﺭ   ﻤﺎ  ّ ﻛﻝ  ﺍﻟﻤﺑﻟﻎ

Dan naik saksi aku bahawasa Nabi Muhammad itu hambaNya dan PesuruhNya, yang benar ia, lagi yang kepercayaan, lagi yang menyampaikan tiap-tiap barang yang disuruh akan dia dengan menyampaikan akan dia daripada Tuhan yang memilik sekelian alam.   

ﺍﻟﻤﺭﺴﻟﻴﻦ   ﺃﺸﺭﻑ   ﻋﻟﻰ   ﺃﺴﻟﻡ    ﺃﺻﻟﻲ   ﴿

ﺍﻟﻤﺫﻨﺑﻴﻦ   ﺸﻔﻴﻊ   ﺴﻟﻢ    ﻋﻟﻴﻪ  ﭐﷲ   ﺼﻟﻰ  ﻤﺤﻤﺪ   ﺴﻴﺪﻨﺎ

Dan aku mengucap shalawat dan aku mengucap salam atas yang terlebih mulia daripada segala Rasul iaitu Penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w yang mensyafa‘at ia bagi segala orang yang berdosa pada hari Qiyaamah .  

                                                                                                                                                                                                   ٬  ﻭﺑﻌﺪ
Adapun kemudian kemudian daripada itu, maka lagi akan berkata oleh hamba yang faqir ilallaahi Ta‘ala Zainul ‘Abidin bin Muhammad al Fathani  ﻟﻟﻤﺴﻟﻤﻴﻥ  ﻟﻭﺍﻟﺪﻱ ﻟﻲ  ﭐﷲ ﻏﻔﺭ telah meminta akan daku oleh setengah saudaraku .  


 ﻭﭐﻟﺸﺎﻦ   ﭐﻟﺤﺎﻞ   ﻭﻟﻬﻡ   ﻟﻰ   ﭐﷲ   ﺃﺼﻟﺢ  ﴿

Telah membaiki oleh Allah Ta‘ala bagiku dan bagi mereka itu ﺍﻟﺤﺎﻞ  ﻭﭐﻟﺸﺎﻦ akan bahawa aku suratkan bagi mereka itu akan suatu kitab pada menyatakan ‘ilmu Ushuluddin, padahal aku terjemahkan daripada muqaddimah Syeikh Sanusi serta aku tambahkan atasnya daripada beberapa syarahnya dan hasyiahnya supaya nyata maksud daripada kalam Syeikh itu . Dan jikalau tiada aku ahli bagi yang demikian itu sekalipun tetapi i’timad aku kepada taufiq Karim al Wahhab * bagi jalan yang shawab .    


 ﭐﻟﻌﻇﻴﻢ   ﭐﻟﻌﻟﻲ    ﺑﺎﷲ   ﺇﻻ   ﺘﻭﻓﻴﻘﻲ   ﻤﺎ    ﴿

Ertinya : “Dan telah beroleh taufiq aku melainkan dengan Allah Yang ‘Aliy lagi ‘Azhiim ” .
  
Mudah-mudahan dibukakan oleh Allah Ta‘ala akan dadaku bagi demikian itu kerana bahawasa muqaddimah Syeikh Sanusi itu dan jika adalah ia kecil jirimnya sekalipun, sangat besar ‘ilmunya, lagi yang mengandung atas sekelian ‘aqaa‘id serta dilebihkan akan beberapa fawaaid . Dan kerana demikian itu adalah ia terlebih elok daripada segala yang di ta΄lif pada tauhid dan terlebih sucinya daripada hampa dan ta’qid, istimewa pula orang yang mengarang akan dia itu wali Allah dengan tiada syak dan namanya Muhammad anak Yusuf al Sanusi al Husni, nama bangsanya yang dinamakan dia Ummu Baraahin, ertinya ; Ibu segala dalil yang mengandungi ia atas sekelian ‘aqaa‘id . Telah redha Allah akan muallifnya dan dijadikan akan Syurga itu akan tempat ketetapannya . Amiin .  

Dan aku namakan terjemahku ini :


  ﺍﻟﺪّﻴﻥ   ﺃﺼﻭﻝ   ﻋﻟﻢ   ﻓﻲ   *   ﺍﻟﻨﺎﺠﻴﻥ   ﻋﻘﻴﺪﺓ  ﴿

Ertinya : I’tiqad segala orang yang kelepasan daripada sesat dan bid‘ah pada menyatakan ‘ilmu Ushuluddin .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan